İNSAN: MELEK VE ŞEYTATININ ETKİSİ ALTINDA YÜRÜR

Yayınlanma: 20.11.2017 15:08 Güncelleme: 01.12.2017 18:08

Doğrusu insan’ı yaratan, biziz ve iç beninin ona neler fısıldadığını iyi biliriz. Zira biz insana şah damarından daha yakınız. ( 16-Kaf/16.) Zıt kutuplarda konuşlanmış iki unsur karşı karşıya gelseler. (17.)İnsan’ın söylediği her şeyde yanı başında mutlaka bir gözetleyici bulunur.  (18.)İnsan’ı iki melek gözetler, her yaptığını yazarlar diye çevrilmiştir.  Hâlbuki sağ iyiliği sol ise kötülüğü temsil sembolize eder.   Bunların insan’da meleke haline gelen iyilikler kötülükler olarak yorumlana bilir.Ayrıca iyilik yapan melek gibidir kötülük yapan şeytan gibidir. İnsan’ın tabiatında mevcut iki eğilim içgüdüsel arzu ve dürtüler iyi ve kötü düşüncelerde olabilir. M.Esed. Kuran Meali TefsiriBir başka ayette ise şöyle söyler.Her insan kendi geçmiş iç dürtüleri ve vicdanı ile ortaya çıkacak karşımıza getirilecek. (16-Kaf/21.)Cenabı Allah melekleri cennet için yaramıştır. Ancak Yüce Allah’tan bir emir görev alınca, o iş için yeryüzüne veya semaya inerler. Verilen görevi tamamlayarak tekrar geldikleri yere dönerler. O halde insan’ı kim gözetler ve eylemlerini yazar.36-Yasin/ 12.  Ayeti bu soruya cevap verir.Elbette biz ölüyü biz dirilteceğiz ve onların önden yolladıklarını da arkada bıraktıkları eserleri de biz yazacağız, böylece her şeyi kaydeden tarifsiz ve çok gelişmiş bir ana (bellekte) kayıt altına almış oluruz. (36-Yasin/12.)Bilakis insan kendi benliğine şahit olacak. (75-Kıyamet/14.)Levhi-i Mahfuz akıl sır ermeyen, hem de hiçbir şeyi Atlatmayan yapısını ifade eder. Allah için ayan açık, insan için akıl sır ermez bir yazılımla korunmuş, özün de açık ve dahi açıklayıcı olan çift yönlü tabiatına istinaden, Göstergeleriyle insan’a açık. Özüyle Allah’a açık bir yazılımla korunmuş kayıtlı belgelere delalet eder. Ayrıca insan’ın kendin de kendini gözetleyen kara kutusu olabilir. Uçak düşünce kara kutu olayı açığa çıkarıyor. Mahşerde de insan’ın kara kutusu, sicili eline verilince.  Önce incelenip sonra kendisine sunulacak. Doğrusu Allah bilir vesselam.SORU: Hani o zaman Rabbin meleklere demişti ki, Ben balçıktan bir beşer yaratacağım. (38-Sad/71-)İzleyin ne zaman ki onu şekillendirmeyi tamamlar da kendisine ruhumdan üflersem, derhal yere kapanıp onun (hizmetine)amade olun(Sad/85.)Bunun üzerine bütün melekler, emre amade oldular,(Sad/73.) İblis hariç o büyüklük tasladı ve hakkı, inkâr edenlerden oldu.(Sad/74.) Andolsun ki cehennemi senin (gibilerle) ve sana uyanların tümüyle dolduracağım.(Sad/85.)Soru: Ayetlerindeki insanlar yaratılmadan İBLİS onları azdırıp yoldan çıkarmak için izin istiyor ifadesi ne anlama geliyor.CEVAP: İnsan’ın yaratılış başlangıcında, insan’lar henüz tümüyle yaratılmamıştı. Ama sorumlu insan atası olan, Âdem Allah’ın yeryüzündeki halifesi olarak yaratılmıştı. İnsan halife yapılması başka, Yaratılması başkadır. Halife olmadan insan vardı, ama henüz akıl yeteneklerine ulaşmamış dilini geliştirmemişti.Barbardı, Kan döküyordu bozgunculuk yapıyordu, Yüce Allah meleklerine bu insan varlığı akılla donatıp kendisine halife yapacağını buyurdu. Daha doğrusu onların içine bu düşünceyi attı. Bunu anlayan melekler kan döken bozgunculuk yapan insan’ın halife yapılmasını işlerine sindiremediler.Bundaki hikmeti anlamadılar. Bu olaya karşı işlerinde bir soru belirdi. Yüce Allah’ta insan’daki bilgi potansiyelini onlara gösterdi. Bunu üzerine melekler insan’a boyun eğdiler.Yalnız cinlerin atası olan İblis bunu hazmedemedi. Ateşten yaratılmış olan, kendisinin Topraktan yaratılan insan’dır, daha üstün düşüncesine kapıldı, Bu yüzden Allah’ın huzurundan kovuldu ve insanla beraber yeryüzüne dünya’ya yayıldı.Aslında insan’ın dengeli bir hayat yaşaması yücelmesi için iki dürtünün etkisi altında bulunması gerekir. Melekler insan’a itaati onu iyi yönlere yöneltmesidir. Şeytan’ın kıskançlığından verdiği vesveselerle insan’ı kötüye yöneltmesidir.Yani insan meleğin ilhamla şeytanın dürtüsü arasında dengede tutulur. Birisi galip gelse denge bozulur. Onun için şeytanda gereklidir. Melekte de gereklidir. İnsan’da İşte bu iki görünmez varlığın etki alanında yürür.Görevlendirilen peygamberlerde insan’ı meleksel düşüncelere yöneltir. Böylece insan olgunlaşarak yücelir. Dünyayı imar eder.  Ahireti de mamur olur. Âdem’in şahsın da adam olacakların akıbeti.  Burada ise İblisin şahsında sapanların akıbeti ele alınıyor. Ey insan öldükten sonra ne olmayı düşünüyorsun? İblis mi Âdem mi?

Devamını Okumak İçin Tıklayınız