İSLAM VE İMAN NE DEMEKTİR?
İslam inanç sisteminin adı, (Müslim) Müslüman ise İslam inanç sistemine bağlı olan kişiye verilen isimdir. Bir başka ifadeyle Müslüman, bilinçli bir tercihe dayalı olarak kendini Allah’a teslim eden kişi demektir. İman, Allah’a güvenmektir. Mümin Allah’a güvenen kimsedir. Bu güvenin doğal sonucu, Allah’a bilinçli bir tercih ile teslim olmaktır. İslam bu teslimiyetin adıdır.İslam, insanlığın tüm zamanlardaki değerlerinin öbür adıdır. O, Ey Âdemoğulları. Ve insan’lık ailesi hitaplarıyla, tüm insanlığa seslenir. İslam tüm peygamberlerin dinidir. İslam hakkında ön yargılı olan çevreler, özünde siyasi veya sosyal sebeplere dayalı çatışmaları fırsat bilerek yeryüzü adlı misafirhaneyi kirletme hastalığıdır. İslam insan’ın içindeki iman, iman insanın dışındaki İslam’dır. İslam insan’ın görünen kısmıdır. İman Allah’ın bildiği tarafıdır. İnsan iman’ı dini doğru anlasaydı, Sokaklar caddeler secde izlerinden geçilmezdi, bu kadar da kötülük olmazdı. İman sabır ve eylemdir. İslam insan’ı medenileştirir. İslam insan’ı dönüştürür ve geliştirir. Sabreden hayrın hazzını tadar. İslam bireysel bir dindir. İslam, Hz Muhammed ile başlamamıştır.Ve Allah uğrunda üstün çaba sarf ederek gereği gibi mücadele edin. O (mesajını hayata taşımak için) sizi seçti ve O din konusunda sizi zora koşmadı. (sizden tek istediği) atanız İbrahim’in inanç sistemine( tabi olmak) O sizleri bundan önce de bu vahyin (gelişinden) sonra da Müslüman olarak isimlendirdi ki, elçi sizin için iyi bir model ve tanık olsun, siz de insanlık için iyi bir model ve tanıklar olasınız. Şu halde, artık namazı hakkını vererek kılın ve zekâtı içten gelerek verin, bir de Allah’a sımsıkı bağlanın. Odur sizin tek efendiniz, O ne güzel koruyup kurtarıcı ve ne güzel yardımcıdır.(22-Hac/78.)Kuran’a göre İslam insanlıkla yaşıttır. Fakat toplumsal ibadetleri de vardır, Cemaatle namaz kılmak, cuma günü toplu halde ibadet etmek. Cenaze ve bayram namazlarını kılmak, hac ve umre yapmak, Oruç tutmak, kurban kesmek, gibi ibadetler toplumla birlikte yapılır. İlahi din İslam’ı anlamayan cahillerdir. Onun için onlara cehalet sadettir.Eşekler çok mutlu ve sorumsuzdur, zira onlarda takva yoktur. Önüne arpayı samanı koy, dünya’nın en mutlu havyadırlar. Ancak insan çok şerefli olarak yaratılmıştır.İMAN: İman etmek bir yere gitmek değil, kendine gelmektir. Her şeyin bir ruhu vardır. Amellerimizin ruhu da imandır. İman imtihandır. İman en büyük imkândır. Kişinin imanı bitmeden imkânı bitmez. İman ön bilgi küfür ön yargıdır. İman taşınmayan aktarılmayan bir şeydir. İman var olanın ikrar edilmesi inkâr ise onun yokluğundan yokluğunun iddia edilmesidir.Işık gelince karanlık nasıl zail olur. Her şeyin bir etiketi estetik boyutu vardır. İman estetiğin de ihsandır. İman için ödediğiniz bedele ödül beklemeyiniz. Zira o bedel ödülün ta kendisidir. Ateş demirin pasını nasıl siliyorsa ıstırap da, iman’ın pasını siler. İmanda pazarlık olmaz. Pazarlık yapılan yerde iman olmaz. İnanç özgürlüğü, Zorlamanın hiç bir türü dinde yoktur.Zorlama dinde yoktur. Artık doğru ile yanlış birbirinden seçilip ayrılmıştır. Şu halde kim şeytani güç odaklarını reddeder de Allah’a inanırsa, kesinlikle kopmaz bir kulpa yapışmış olur. (2-Bakara/256.)Şarta bağlı her iman samimiyetsizdir. Zan üzerine iman bina etmek, buz üzerine gökdelen yapmak gibidir. İman kişinin bilinçli ve özgür olarak yaptığı bir tercihtir. Dayatılan iman. İman değildir. İman’ın insan’a bahşettiği gücün aklı izahı yoktur.Allah’ı bilmek için akıl yeter. Fakat anlamak için akıl iman şarttır. İstikbal iman edenlerindir. Zira istikbal ahiredir. İman inandığı değerleri tastik ve kabul etmek onaylamaktır. İnsan neye inanırsa o iman adını almaya layıktır. Allah’ınEL- MÜMİN olduğuna iman eden onun iman dediğine iman etmektir. İman gayba iman etmektir. İman insan’ın idrakini aşan gaybı hakikatlerdir. SUAL: İman’ın yeri neresidir. Cevap: Kuran’a göre iman’ın yeri kalptir.Ve o size imanı sevdirdi ve onu kalplerinizde süsledi. (49-Hucurat/7.)Siz ey iman edenler Allah’a onun elçisine (peygamberlerine) peyderpey indirdiği ilahi kelama ve daha önce indirdiği mesaja katıksız iman edin. İman esasları şunlardır. (4-Nisa/136.)1- Allah’a iman.2- Meleklere iman.3- Kitaplarına iman.4- Elçilerine iman.5- Ahirete imam.Bir şeyin kullanım kılavuzunu en iyi onu yaratan yazar. Kuran’ın iki kapağı arasında yer alan her şey iman’ın konusudur. Kuran’da iman esasları birden fazla yerde birbiri peşi sıra sayılır.Kalbin günahkâr olması beden ülkesinin başkenti olan kalbe şeytan’ın iktidarını ilan etmesidir. Merkez bozulursa tohum çürür insan’ın özü kurur, bu ayet üç şey söyler. Ancak en çok tartışılan şudur, şerrin Allah’a izafe edilmesidir.Allah’ın söz sahibi olduğu iman alanını beşeri içtihada açmıştılar. Bu durumda şerri Allah’a isnat veya izafe etmek, beşerin sözünü Allah’ın sözüne ortak ilan etmektir. Zira Yüce Allah şer tanrısı değildir olamazda. Zira eğer şerri Allah’a isnat ederseniz, kötülükle savaşmak tanrıyla savaşmak anlamına gelecektir. Bu bakış açısı, Müslümanları kadercilik batağına sürüklemiştir.Nitekim şerri Allah’a isnat eden kelami ekollerin varıp demirlediği yer, bataklık olmuştur. Allah hayrı diler, hayrı yaratır. Kâinatta var olup da mahza şer olan hiçbir şey yoktur. Hayır, bir şeyin yaratılış amacını gerçekleştirmesidir. Şer, bir şeyin yaratılış amacı dışına çıkartılmasıdır. Demek ki şerrin varlığı asli değil arızidir. Varoluşsal değil kulların hatasından doğan bir sonuçtur. Sadece Allah’ın şer ile imtihan ettiği buyrulmuştur. Yüce Allah rahmetim gazabımı geçmiştir. Buna rağmen siz kalkarda şer de Allah’tan derseniz Allah’a iftira etmiş olursunuz. Size verilen her hayır Allah’dandır, başınıza gelen şer, ise kendi eylemlerinizin sonucudur. Zira kim Allah’ı melekleri inkâr vahiylerini peygamberlerini ve ahret günü’nü inkâr ederse işte o derin bir sapıklığı boylamış olur. Zimmen ne imansız ve ibadetsiz ahlakla, ne ahlaksız ve ibadetsiz imanla, ne de içeriği boşaltılıp şekle indirgenmiş ibadetle iyiler safına dâhil olabilirsiniz. İbadetler Allah’a yollanmış mektuba benzer, içi boşaltılmış bir ibadet, Allah’a yollanmış boş bir zarfa benzer. Mektup ruhsa zarf cesettir. Diri ibadet sahibinin altında bir Burak, ruhsuz cesede dönmüş ölü bir ibadet ise sahibinin sırtında bir yüktür.İman’ın beş şartı bir fazlasıyla, Cibril hadisi diye meşhur olan hadiste de yer alır. İmam buhari. İmam Müslüm.Sonraki ilmihallere iman’ın şartları olarak geçen bu hadisteki fazlalık kadere iman maddesidir. Bu beş madde, Kuran’da başka Nisa/136. Ayette de geçer. Ancak hiç kuşku yok ki, iman edilmesi gerekli unsurlar sadece bunlardan ibaret değildir.Kuran’da yer alan manası kâfi her hüküm, iman maddeleri arasına girer.İMANIN YOLU ŞUNLARDIR?Namaz gündelik temizliktir.Tövbe insan’ın hayat temizliğidir.Hac kulluğun temizliğidir.Kurban Allah’la kul arasındaki yolun temizliğidir.Ahlak bedenin temizliğidir.Amentünün özü şudur: Siz ey iman edenler, iman Allah’a 0nun Elçilerine Onun peygamberlerine peyderpey indirdiği ilahi kelama ve daha önce indirdiği mesaja, Zira kim Allah’ı meleklerini, Peygamberlerini ve Ahret Gününü inkâr ederse işte o derin bir sapıklığı boylamış olur. ( 5-Nisa/ 136) Gerçek erdem yüzlerinizi doğuya ve ya batıya döndürmeniz değildir. Fakat gerçek erdem kişinin Allah’a Ahiret gününe inanmayan malı ona sevgi duymasına rahman yakınlara, yetimlere, yoksullara yolda kalmışlara, isteyenlere ve özgürlüğü ellerinden alınanlara vermesi, namazı istikametle kılması zekâtı gönlünden gelerek vermesidir. Onlar söz verdikleri zaman sözlerinde dururlar, şiddetli zorluk ve darlıklara karşı göğüs gererler İşte bunlardır, sözlerine sadık kalanlar. Takvaya ermiş olanlar da bunlardır. (2-Bakara/177)Resul Rabbinden kendisine indirilene önce kendisi iman etti, sonra da müminler Hepsi Allah’a meleklere mesajlarına ve elçilerine inandılar. Onun elçilerinden hiçbiri arasın da ayrım yapmayız İşittik ve itaat ettik, bağışlamanı dileriz ey Rabbimiz zira varış sanadır.(2-Bakara/285)